Färdigsydd klänning!

I det här inlägget planerarade jag ju en blårandig klänning. Nu är den klar. TADA:



Det har gått ungefär en månad mellan att jag började tills att den blev klar. Det är något sorts hastighetsrekord för mig.  Eftersom en av mina sy-förebilder, Anna Neah konstaterade att det tar henne ungefär tre timmar att sy en enkel klänning, så räknade jag lite på hur mycket tid den här tog för mig. Resultatet blev ungefär tio timmar. Fast då ingår att rita av och klippa mönstret också. Jag är rätt nöjd både med resultatet och mina framsteg. Tror att den kan komma till nytta en del i sommar eftersom den är sval utan att vara jättetunn. (tyget är ju egentligen ett möbel-bomullstyg från Åhlens)



Jag har sytt den här modellen tidigare i ett helt annat tyg, men den här är lite längre och har skärp och fickor. Så har såg den tidigare versionen ut:



Den sydde jag för kanske tre år sedan av ett tyg från Indonesien.

Som vanligt har jag redan börjat drömma om nya sy-projekt. Började lite på den här kjolen (har köpt denimtyg, laddat ner mönstret, klistrat ihop det eftersom det bestod av 35 st A4or och ritat av det) men egentligen känner jag mer för en lätt sommarklänning som till exempel den här: 



Hazel från Colette patterns. Jag spanar just nu på ett bomullstyg med gröna ränder till den.

Kommentarer
Postat av: Lena (fröken_lila)

den blev riktigt fin! den gamla versionen störtgillar jag ocksá... och sá fick jag ju lite dáligt samvete för att min symaskin har státt oanvänd sá länge igen.

2012-05-23 @ 21:03:07
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Maria

Hej Karin!

Hoppas allt är bra med dig. Här är det fullt upp men bra. Jag ville fråga dig om numret till sömerskan som sydde din brudklänning, jag har tappat lappen.

Kram Maria

2012-06-27 @ 15:17:23
Postat av: Ulrika

Den ser jättefin ut! Vad har du använt för mönster?

Svar: Hej lång tystnad på bloggen bryts nu. Det kommer från ett danskt mönsterföretag som heter Onion www.onion.dk Modellen heter 2021 kjole/tunika/topp med laeg. Mönstret köpte jag i en butik i Göteborg som hette Textur och låg brevid Friskis&Svettis. Men senaste jag var där verkade den ha försvunnit.
Karin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0