Deckare i Shanghai

Hej

Jag gör inte särskilt täta blogginlägg märker jag. Just nu går större delen av min fritid åt till bröllopsplanering. Om 18 dagar kommer vi att gifta oss. Det är en hel del att tänka på innan dess. Men jag känner mig ändå som en tämligen avslappnad brud i dessa bröllopshysteriska tider.

Men det var egentligen inte det som det här inlägget skulle handla om, utan det skulle vara ett lite sidospår till Kina-berättelsen. Just nu läser jag en bok som utspelar sig i Shanghai. Den här:



Det är en deckare. Jag har tidigare läst två andra böcker av samme författeare och med samme polis, men efter att ha varit i Shanghai tycker jag att jag läser mer uppmärksamt. Jag läser sällan deckare så utifrån det kan jag inte säga så mycket, den verkar handla om jakten på korrumption i ett Kina besatt av "guanxi" (kontakter) och drömmen om att lyckas och leva ett bra och lyxigt liv. Inte mycket blod och död på spektakulära sätt. Tempot är långsamt och fyllt av samtal och resonemang kring tillståndet i det kommunistiska/kapitalistiska Kina. Människors sätt att tala kan verka en smula uppstyltat, men efter att ha lärt mig lite mer om det kineska språket, där asociatoner krig ett ord med flera betydelser bygger nyanser, reflektioner och humor. så tycks det mig inte längre så konstigt att dra in metaforer, talesätt och poesistycken. (det senare kan också bero på att huvudpersonen furutom polis också är poet)

Men även om vissa bekanta sker fladdrar förbi: leende familjer som fotograferas på "the Bund" och trånga gränder med folkhopar lutade över spelbord, så inser jag att jag nog aldrig såg det Shanghai som skildras här. Med sanslöst lyxiga (och ibland skumma) klubbar och restauranger (boken är likt många deckare besatt av mat), trånga fattiga bostäder, djupa klyftor mellan rik och fattig och det bitterljuva, stilla ståket i en annars brusande storstad. 

Fast vad kan man begära på tre dar i en helt ny kontinent.

Nästa gång kommer flera bilder från Taimu. Stay tuned.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0