Utflykter jag skulle vilja göra: Umeå

I det senaste numret av STFs tidning råkade jag skymta att Umeå bildmuseum snart ska öppna sitt nya hus i Umeå. Arkitekt är Henning Larsen Architects med hjälp av White Umeå.



Senaste och enda gången jag var i Umeå var när det var bostadsmässa där 1994 (kulisser uppbyggda i en mässhall, det var riktigt dåliga tider) Men nu blev jag lite sugen på att göra en utflykt till björkarnas stad. (Eller kan det kanske inte kallas utflykt om det tar mer än över dagen?) Särskilt när jag läser om den kommande utställningen Kirunatopia 1 / I skuggan av framtiden:

Tolv internationella och svenska konstnärers verk om en stad i förändring. Sprickbildningar från gruvan rycker allt närmare och Kiruna måste flyttas från riskzonen. Vilka processer genomgår ett samhälle och dess invånare när områden försvinner och nya delar byggs? Vilka minnen väljs bort och vilka framtida bilder skapas?



Väl på plats skulle jag passa på att kolla in vår nya, fjärde, Arkitektskola också. (aldeles intill, samma arkitketteam). Om den har jag hört både bu och bä. Jag undrar vad jag skulle tycka. Skulle jag bli nostalgisk, avundsjuk, glad eller bara känna mig gammal?


Eller kanske är det bara så att vissa saker förandras aldrig. Ritsalar förblir ritsalar.

Jag är säker på att det finns mer spännande arkitektur att se i Umeå. Några tips? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0