Vad som ligger på min hylla just nu

Just nu står jag mitt uppe i mycket nytt.
Ny stad: Uppsala verkar hittills vänligt (människorna), ärevördigt (husen) och något slaskigt (gatorna).
Nytt hem: vi har hunnit packa upp det mesta även om det finns lite småsaker kvar att få på plats, ommålningar och renovering känns dock långt bort än så länge.
Nytt jobb: Jag har efter tre veckor hunnit lära mig ungefär hälften av mina fyrtiotalet nya arbetskamrater, men känner mig ännu lite yr.

Det är i sådana här sårbara lägen jag helt brukar snöa in på något som inte alls har med min nuvarande situation att göra, det kan vara medeltida riddare eller geologi, rymdskepp eller fransk 1800-talsrelaism. Om man kikar på vad som ligger på hyllan vid min säng framgår det att just nu är det modebranchen som gäller.



Det här är vad som finns i min bokhög (överst från vänster):

Rosa – Den farliga färgen av Fanny Ambjörnsson.
Har nyss läst ut den. Om den provokativa, konservativa, frihetstörstande och subversiva färgen ur olika perspektiv.

The Culture of Sewing - Gender, Consumption and Home Dressmaking. Editor Barbara Burman
. Den här boken har jag läst lite till och från sedan tidigt i höstas. Den handlar mest om USA England och Canada och nästan bara om tiden före andra världskrigen, men när jag läser den känner jag en samhörighet och meningsfullhet i att i sy hemma. Tipset om den kom från Eva på Om Stil

The Secret Lives of Dresses av Erin MacKean
. En roman som jag nyss påbörjat, den utspelar sig i en vintagebutik. Författaren har bloggen a Dress a Day som jag har följt en längre tid.

Sencha, ett blusmönster från Colette Patterns
som jag har börjat klippa efter. (jag satsade på en blus istället för kjolen jag skrev om tidigare.) Kanske mer om den senare.

Det svenska modeundret av Karin Falk
håller jag på att läsa nu. Om den svenska modebranschen under de senaste tio åren. Undrar om det någonsin kommer komma en bok som heter ”Det svenska arkitekturundret”?

Sexton svenska texter om mode
, liten bok som ibland får följa med i handväskan. Korta, vassa och ibland roliga texter som passar att läsa på ensamma caféluncher.

To Die For, Is fashion wearing out the world.
Brittisk bok som står på vänt.

The House of Eliott, season 1.
Gammal 90-tals klassiker som kändes lite seg att komma in i men nu är jag fast i Bea och Evies värld av 20-talsmode.

Just nu blir det inte så mycket läst, tittat eller sytt eftersom allt det nya tar så mycket på krafterna. Men kanske är det just därför jag behöver ett ämne och många böcker.


Kommentarer
Postat av: Evis

Vad kul att någon talar om vad "The secret lives of dresses" egentligen handlar om, jag hade inte fattat det, trodde att det var mer som blogginläggen. Är den bra?

2012-02-24 @ 10:36:13
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Karin T

Jag håller på att läsa den nu och har kommit en bit in i den. I början tyckte jag att den var lite stillastående, men nu börjar jag komma in i den och verkligen känna med karaktärerna. Den handlar om Dora vars älskade farmor Mimi drabbats av en stroke, vilket gör att hon återvänder till sin hemstad för att ta hannd om Mimis vintagebutik. Långsamt förändrar butiken och klänningarna hennes syn på livet. Den är lite feel-good och just nu tror jag att jag behöver ungefär det.

2012-02-24 @ 16:40:15
URL: http://ydochdy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0