Ouppfyllbara önskningar



Eftersom det snart är min födelsedag har jag ägnat mig lite åt att skriva önskelistor. Men när man letar runt lite upptäcker man att det finns rätt så gott om ouppfyllbara önskningar också. Till exempel finns det ju böcker som ännu inte kommit ut:
 

- The Long Earth är en ny bok av min Favorit Terry Pratchett, fast den här gången skriver han inte om Skivvärlden, utan istället tillsammans med Sthephen Baxter (som jag inte har någon koll på) om tidsresor och parallella världar. På beskrivningen låter det lite som Ursula K LeGuins "Changing Planes" Terry Pratchett har Alzheimers, så jag är tacksam för varje ny bok som kommer ut. Den här väntas dock först i juni.

- Rapport: En bok om att göra mönster av Lotta Kulhorn vet jag inte så mycket om men jag skulle gäran önska mig den. mönstervärldar är alltis spännande att träda in i. men den kommer inte förrän i slutet av april.


  

Sedan finns det ju ett antal serier (trillogier och likanande) som jag gett mig in i och nu otåligt väntar på fortsättningen av:

- The Calling av Kelley Armstrong, är bok två av Darkness Rising, en ungdomsserie som jag fastande i när jag var inne i en varulvsperiod, här med kattdjur istället för vargar och med en vetenskaplig-indiansk twist. Jag har lite kommit ur mitt varulvs-mood numera, men del ett var en bok med mycket driv i, så nu undrar jag hur det går för huvudpersonerna. Kommer i sommar (tror jag).

- Svarta Lansen av ryssen Perumov är del två i Mörkrets Ring, en serie som skrevs som en uppföljare till Tolkiens trillogi under Sovjettiden, när Perumov i hemlighet hade översatt Sagan om ringen och inte riktigt kunde med att lämna Midgård. Jag var skeptisk när jag började läsa del ett, men plötsligt sungades jag tillbaka till min ungdoms äventyrskänsla bortom storslagna filmatiseringar och littraturanalyser. Nu vill jag ha mer! Mer hober, mer dvärgar och monster, kanske till och med lite mer alver (en annan gång får jag gå in på vad jag egentligen tycker om alver). Kommer dock först i höst.

- Republic of Thives av Scott Lynch är en länge framemotsedd fortsättning på "Locke Lamoras lögner" och "Red Skies over Red Seas" (eller möjligtvis tvärtom) Den har skjutits upp gång på gång och jag kan på sätt och vis förstå det. de två första böckerna var en pärs att läsa, men väl värda det. Som om Oceans eleven mötte det medeltida Venedig mötte klassisk fanatsymagi mötte kapten jack Sparrow mötte Tarantino mötte Derrida. Ungefär. Det senaste budet är nu i Oktober, men det tror jag när jag ser det.

Sedan kan man ju passa på att önska sig fortsättningen på Ondvinter, Eldbärerskan och Förbundsbryterskan. Det borde vara den sista delen av Berättelsen om blodet, den borde utspela sig på hösten (de andra böckerna har följt årstiderna) Den senaste var helt otrolig: på gränsen till psykadelisk (lite över den gränsen ibland) i samisk mytmiljö.

Och kanske även fortsättningen på Cinder - the Lunar Chronicles av Marissa Meyer: Cinder är askungen med cyborgtema och onda månmännsikor, vågar man gissa på att nästa är snövit med varulvstema? eller kanske rödluvan goes zombie?

Och när vi ändå är inne på omöjliga önskningar skulle jag vilja ha vårdnad om en sådan här också:



liten och behändig, ingen allergiframkallande päls och ser ut att ha tonvis med personlighet. Kan man lära den att gå på låda kanske?


Kommentarer
Postat av: Emilie

Varulvsperiod? Hm, om du hade den när vi lekte "Sillen" skulle jag varit rädd... Vilken söt drake! Skaffa en baby leguan, men den är nog inte så länge så liten som ett finger! Och fin blus på fin modell!

2012-04-02 @ 22:54:40
Postat av: Karin T

Hahaha, Mina "perioder" brukar mest påverka vad jag läser nuförtiden. Men kommer du ihåg att vi brukade yla mot månen ibland i vår vilda(?) ungdom ;-)

2012-04-03 @ 10:09:09
URL: http://ydochdy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0