Tygstaden Paris: en egen förmiddag

 
På studieresans sista dag hade vi en ledig förmiddag och jag hade redan på förhand bestämt mig för hur jag skulle tillbringa den. Jag skulle kolla in Paris tygkvarter. Paris tygkvarter finns strax öster om parken vid foten av trappan upp till Sacre Coeur. Där säljer i stort sett varje liten butik tyg och det finns två stora varuhus med flera våningar av enbart olika tyger. Tips hittade jag bland annat här. Därifrån har jag också lånat bilderna ovan på de två olika varuhusen. Saint Pierre  var dyrt och tjusigt, med mycket vackra modetyger och massor av Liberty-tyger. Reine var mindre välordnat och billigare. 
 
 
 
Eftersom jag redan har en hel del tyger hemma ville jag inte släpa hem alltför många. Det blir en sorts press på att använda dem... Därför blev det två tyger och ett par band. Ovan ett härligt lite ArtDeco-mönstrat polyestertyg som känns som silke.
Av det har har jag nu börjat sy en sådan här., En lös, lite svepande blus med korta kimono-ärmar, där jag hoppas att mönstret och fallet kommer komma till sin rätt.
 
 
Dessutom ett vinrött, vitprickigt bomullstyg som kändes som menat för en höst/vinterklänning (känner jag mig själv rätt blir en sådan klar lagom till maj 2013)
 
 
Jag har på senare tid insett poängen med snedslå (jag tror det kallas så på svenska, på engelska heter det biastape.) Det är lätt att sy med och kan göra en fin detalj på ett enkelt plagg. Det bärmönstrade bandet till vänster är av silke och helt underbart att ta i. (Kanske till en enkel, mörkblå klänning?) Det prickiga till vänster är av bomull och var helt otroligt billigt. (Jag kommer nog på något att använda det till.)
 
Och apropå sömnad vill jag passa på att visa klänningen som jag precis hann färdigt med innan studieresan. Den fick följa med och kommer nu för all framtid att benämnas "Paris-klänningen". 
 
 
 Den är sydd av ett tyg köpt på en loppis i Kungshamn och mönstret kommer från Colette Patterns och är en klänningsmodifikation av Sorbetto. (jag älskar det mönstret, och en annan gång ska jag visa de andra två tillämpningarna av det.)
 

Kommentarer
Postat av: Maja

Oh, så trevligt att få se din bilder och finfina skisser från Paris! :) Tygkvarteren hamnar högst upp på min lista att besöka i Paris nästa gång. Det där mönstrade polyestertyget ser fantastiskt ut. :) Jag spenderade min lediga förmiddag i de Latinska kvarteren och lyckades få med mig några fina gamla kartor över Paris hem.

Ha det så gott Karin och tack för att du delade med dig av dina upplevelser :) vi ses säkert i något White-sammanhang framöver!


//Maja Ring

2012-11-26 @ 09:11:48
URL: http://perfectionmakesmeyawn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0