Japan:Körsbärsblom

 Till slut har jag bestämt mig för att återuppväcka bloggen igen. Det här önskats bilder från vår resa i Japan som vi gjorde i skiftet mars/april i år. Och sådana har jag många av så det kommer bli flera olika inlägg. Men jag måste ju börja med det viktigaste: Körsbärsblommorna!
 
Det går inte att missa körsbärsblomningen om man befinner sig i Japan vid rätt tidpunkt. Jag fick en känsla av att hela deras städer, eller åtminstone deras parker, är uppbyggda kring den korta men intensiva blomningsperioden. Och det verkar vara en nationell plikt, i klass med svensk midsommar, att fira den. Överallt trängdes folk för att picknicka, fotografera, berusa sig, posera för fotografier och helt enkelt umgås med sina körsbärsträd. Och enligt principen "when in Rome, do as the romans" har jag följaktligen massor av foton av körsbärsblom, så här kommer en kavalkad. De fösta sex är från Tokyo, de därpå följande två från Matsumoto uppe i bergen och de sista två från Kyoto.
 
Alla bilder tillägnas särskilt Emilie och Lena!  
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Jättefina bilder! Måste ha varit fantastiskt att uppleva blomningen live och hoppas du klarade det bra trots allergin, men du kanske är bättre nu än när du var yngre. Ser fram emot fler bilder...

2013-06-23 @ 23:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0