Promenad i Shanghai

Eftersom jag idag är hemma och har feber, tänkte jag passa på att lägga upp ytterligare lite bilder från Shangjhai. (det är bara en lite förkylning så ni behöver inte oroa er, men eventuella stavfel skyller jag på viss yrsel). Istället tillbaka till Kina


Trots alla pampiga (och ibland smått galna) skyskrapor var det snarare det täta trånga gränderna som gorde intryck på mig, Dörrar, tvätt på tork, ett improviserat matstånd, cyklar, moppar, små tanter som tittar efter oss, glimtar in i folks vardagsliv, en surrande AC, fläktande solfjädrar, en flimrande TV bakom ett fönster med inbrottsgaller, prat, prat, prat (på kinesiska), dova dofter och den ständiga hettan.



I en stor park (Folkets Park) sitter grupper av män som spelar kort, på andra ställen råkade vi på grupper av pensionärer, mestadels små damer som spelade Mahjong. Hade jag tordats hade jag stannat länge och tittat på de vita, främmande brickorna som raskt rasslade i kvicka fingrar. Samtidigt ville jag inte dra till mig uppmärksamhet.



Såhär lummigt och grönt såg te-huset i parken ut. Notera UFO-huset ovanför. Och som en ljudkullis över alltihop låg syrsorna som lät som små men ihärdiga mopeder: (faktum är att jag i någon dag trodde att ljudet som fanns överallt kom från någon sorts generatorer, det lät så statiskt.)



Sedan fanns förstås de jättelika shopping-galleriorna. Man kan nog inte säga att vi shoppade loss, men de var svala men fullpackade tillflyktsorter under de varmaste timmarna.



Och så ska vi inte glömma neonen, ett stadsbyggnadselement så gott som något i alla städer jag såg i Kina. Här på Nanjing Lu den största shopping-gatan i Shanghai.



Vi passade också på att ta en båttur (svalt) ut längs floden där Shanghais hamn ligger, vi såg båtar av alla de slag, dockor, varv, continersplatser och märkliga stålkonstruktioner vi inte visste vade det var. Ju längre ut vi kom desto större blev allting. Tills vi nådde flodens delta där de stora fartygen låg på redd.  Märkliga former och färger överallt.

Vår vistelse i Shanghai varade i tre dar sedan måste S åka tillbaka till sitt jobb och vi andra forsatte med natttåg söderut  med sikte på Taimu-bergen. Mer om det senare. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0