Taimu-bergen

Här kommer fortsättningen på vår Kinaresa. Vi åkte från Shanghai med nattåg på söndagskvällen. Resan tog ungefär tio timmar och vi åkte i "hård liggvagn" (På kinesiska tåg finns klasserna "mjuk liggvagn", "hård liggvagn", "mjuk sittvagn", "hård sittvagn" och "ståplats", möjligtvis är det så att ideologin är emot "första klass" och "andra klass") Eftersom vi varit sent ute med att boka biljetter hamnade vi alla tre i varsin överslaf (överst av tre). Hård liggvagn var inte indelad i kupéer utan såg ut så här:

Mestadels var det ensamma kineser på arbetsresor i detta tåg, de satt en stund tyst och stilla och läste för att sedan krypa till kojs. En del var mer högjudda förstås, det skreks en hel del i mobiltelefon. Jag tyckte det svåraste var att komma upp i kojen, sedan oroade jag mig en hel del för att ramla ner. Klockan tio släcktes lysrören och man förväntades sova. Det gick sådär, det var rätt så varamt och svårt att sova fullt påklädd.

När vi kom fram blev det en hel del väntan på bussen som skulle ta oss till en mindre stad vid Taimu-bergens fot, därifrån reste vi i en minibuss på vindlande serpentinvägar tills vi nådde vårt mål: Taimu Resort:



Det finns mer kända turistorter i bergen i södra kina, men vi hade gett oss av hit för att inte bli helt mertrampade av turiststömmarna, och det var faktiskt rätt så fridfullt (och svalt!). Hit verkar det mestadels resa kinesiska ,tämligen välbärgade grupper åtföljda av en guide med megafon som likt en fåraherde driver omkring sina skyddslingar i bergen, Verkar vara ett av de mer populära sätten att resa i Kina, på hotellet blev personalen lite konfys av att se tre ensamma västerlänningar. Tack och lov för Fs språkkunskaper...



Bergen var helt sagolika. Bergarten heter tydligen karst och ger mjuka, skulpturala former med tydliga toppar. Topparna hade mer eller mindre uppenbara namn som "det äkta paret", "Apa med spegel" ,"Grodan", "Möte mellan visa män" och "Kaninen anfalls av kobra"

Vi kom dit vid en disig eftermiddag och när vi gav oss uppåt på en första tur började ett lätt regn falla som bara spädde på den romantiska stämmningen (och svalkan). Jag kände som om jag hamnat i ett avsnitt av Mushi-Shi (jag vet att det utspelar sig i Japan och inte Kina, men det här är det närmaste jag varit)

Överallt fanns det små stenlagda stigar man följde längs olika rutter. Här är en bild från skogen innan vi kom upp mot topparna.

Mer bilder därifrån senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0