Skisser från Paris #3

 
 
En av höjdpunkterna på programmet var en byggnad som, när jag först såg den på bilder i programmet, tänkte att den såg förfärlig ut. Som om den var mycket nedsliten och befann sig i en extremt koleldad del av världen. Men det visade sig att bilderna (liksom mina foton här) inte kunde göra den rättvisa.
 
 
Det som får den att se sliten och eländig ut på bilderna är betong som man blanadet järnfilspån i för att få den flammiga effekten, samtidigt som det i verkligheten ger ett skimrande, nästan overkligt, intryck. Det som på fotona är gult, är vissa valda delar av huset som helt sonika målats med guldfärg.Det kan verka kitschigt, men gör att kontasten mellan den grova betongen och den släta, opaka färgen träder fram.
 
 
 
Liksom många av bostadsprojekten vi såg var ett huset bara en del av ett större kvarter. Arkitekten (som var med och presenterade sitt hus) hade brutit upp en redan liten volym och gav på det sättet både djup och vertikalitet till hörnet av ett mycket större kvarter. Både finstämt och mycket brutalt på en gång.
 
 
 
Jag förstår att det inte är ett projekt som alla kan gilla, men mig förtrollade det med sin fullständiga brist på inställsamhet.
 

Kommentarer
Postat av: Anette Ahmed

Hej!

Detta ser riktigt spännande ut? Tack för att du lagt upp det. Nu är jag på jakt efter lite mer bilder. Har du möjligen arkitektens namn?

Anette Ahmed

2013-12-11 @ 12:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0